woensdag 12 november 2014






ProMobiel: vaststellingen & visie op openbaar vervoer:


Vaststellingen – problematiek ‘openbaar vervoer’  in Klein-Brabant


Trein (vaststellingen):

·         Lijn 54 (Mechelen – St-Niklaas): functioneert op basis van een één-spoorstructuur, waardoor vele ‘kruisingen’ noodzakelijk zijn. Bij wachttijden in Mechelen of St-Niklaas (aansluitingen), krijgen wij hierdoor een cumulatie aan vertragingen.

·         Lijn 52 (Puurs – Boom – Antwerpen) heeft in het weekend geen bediening

·         Geen goede aansluiting meer vanuit Kleinbrabant richting Gent /Kortrijk te St-Niklaas (wordt geoptimaliseerd vanaf 14/12/14)

·         Nieuwe treinregeling (15/12/13) zorgt voor vele overstapproblemen in St-Niklaas naar onze treinverbinding toe (tot bijna een uur wachttijd).


Bus (vaststellingen):

·         Ondermaatse busverbindingen tussen Kleinbrabant en het busnet Waasland (2 à 3 bussen / dag)

·         Ondermaatse busverbindingen tussen Bornem / St-Amands en kliniek Willebroek

·         Bussen vanuit St-Amands hebben dagelijks tot bijna een 3e v/d gevallen geen aansluiting op de treinen in Bornem of Puurs. Reden: het tijdslot tussen Dendermonde & Bornem / Puurs is te krap. Bij wachttijden voor aansluiting (trein) in Dendermonde, dient dit probleem zich aan. Dit betekent bijna een uur wachttijd in Puurs & Bornem

·         Volgende deelgemeenten hebben geen reguliere busverbinding meer: Hingene – Wintam – Eikevliet – Weert – Oppuurs – Lippelo.
Zij zijn uitsluitend aangewezen op de belbus.


Belbus (vaststellingen):

·         Problematisch inzake inbellen (centrale)

·         Dikwijls organisatorisch probleem om Belbus te kunnen hebben

·         Moeilijk om correcte afspraken te maken met dokters e.a.

·         Belbus doet soms enorme omweg, waardoor men niet tijdig op afspraak is.

·         In het weekend werkt de belbus nog meer problematisch

·         Belbus eindigt activiteit reeds om 21u (in de week)

·         Verschillende deelgemeenten voelen zich echt geïsoleerd als gevolg van ondermaatse werking Belbus.


  

VISIE: ProMobiel streeft naar oplossingen op korte & lange termijn







KORTE TERMIJN

·         VLOTTE busverbindingen over de Schelde, waarbij een goede aansluiting tussen de busnetten Klein-Brabant (te Bornem) en Waasland (te Temse) verzekerd wordt. Het is duidelijk dat de infrastructuur van de huidige treinverbinding hierin geen soelaas biedt.

Dit kan tot stand komen door koppeling van de bestaande buslijnen, waardoor de budgettaire kost beperkt wordt.
Op die manier wordt de lokale trafiek aan personenwagens beduidend verminderd over de Scheldebrug.


·         VLOTTE busverbindingen tussen Sint-Amands / Bornem en alle deelgemeenten van Puurs & Willebroek (in het bijzonder naar Willebroek-kliniek). En vice versa.

Dit kan tot stand komen door een betere afstemming van de overstapmogelijkheden in knooppunt Puurs, zowel tussen trein & bus, als tussen bus & bus (bus 252 en bus 260). Budgettaire impact is bijna onbestaande.


·         Streven naar het behoud en vooral het optimaliseren van het belbussysteen met de nadruk op bijkomende verbindingen naar Z.H. Willebroek en Z.H. Bornem en de deelgemeenten zonder regulier vervoer. Ook de buitengebieden kunnen beter ontsloten worden.


·         Bedrijvenzones Puurs / Bornem beter bereikbaar maken met geglobaliseerd vervoerssysteem (soort Max-mobiel) hierin laten participeren, die dan gekoppeld wordt tussen station Puurs – Bornem – Willebroek, via deze bedrijvenzones en binnen bepaalde tijdsvensters.


·         Treinverbinding Antwerpen – Puurs (lijn 52) doortrekken tot Sint-Niklaas (blijkt technisch mogelijk), waardoor er theoretisch een half-uur-frequentie komt tussen Puurs – Bornem – Sint-Niklaas.


·         Instellen van een fietspunt aan de stations van Puurs, Bornem en Willebroek, eventueel in samenwerking met de gemeenten en/of bedrijven met daaraan gekoppeld een oplaadpunt voor elektrische fietsen.


LANGE TERMIJN (zonder visie blijft deze regio steken in immobiliteit)




·         Een lightrail voorzien tussen Mechelen en Sint-Niklaas met hoge frequentie (vervanging van huidige ‘dure’ trein). Dit idee werd in het plan 2020 van De Lijn voorzien. Meerdere stopplaatsen kunnen hierbij dan ook voorzien worden.


·         Heropening van de vroegere (trein)verbinding tussen Puurs & Dendermonde voor een betere ontsluiting van o.a. Oppuurs en Sint-Amands.
Deze lijn eveneens voorzien van een lightrail met meerdere stopplaatsen kan de drukte op de N17 voor een stuk wegnemen en ontsluit de Sint-Amandse gemeenschap.
Aansluitingsmogelijkheden in Puurs (knooppunt); ook de ontsluiting  naar Lippelo toe is essentieel.




·         Aansluiting / koppeling voorzien tussen lightrail (Mechelen – Sint-Niklaas) en toekomstige tramverbinding naar Brussel, te Willebroek / Breendonk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten